Ontwikkeling van een duurzame professionele landbouwproductie
De Good Food-strategie is meer dan alleen een slogan. Dit daadkrachtige Brusselse overheidsbeleid wil voeding centraal stellen in de stadsdynamiek door voeding in al haar dimensies te benaderen: economisch, sociaal en vanuit milieuoogpunt. Dit plan vloeit voort uit een nauwe samenwerking tussen Leefmilieu Brussel, Brussel Economie en Werkgelegenheid en een honderdtal spelers die de Brusselse en Belgische voedselketen vertegenwoordigen.
De Good Food-strategie
Eén van de krachtlijnen van de strategie bestaat uit de ontwikkeling van een duurzame professionele landbouwproductie. Het voornaamste doel dat nagestreefd wordt, is de zelfvoorziening van de stad op voedselgebied voor diverse onbewerkte producten aanzienlijk te doen toenemen via innovatieve, duurzame stadsproductie die goed presteert op milieu- en economisch gebied en die jobs in Brussel creëert die niet naar elders kunnen worden verplaatst.
De aanvankelijke doelstelling van de Good Food-strategie beoogt een lokale productie (in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in de rand) van 30% van de door de Brusselaars geconsumeerde niet-verwerkte groenten en fruit tegen 2035.
Via de in 2016 opgestarte strategie komt de verwezenlijking van deze doelstelling dagelijks dichterbij door de toegang tot de belangrijkste factoren voor de duurzaamheid van hun activiteit te verbeteren voor de producenten, namelijk de toegang tot grond, kapitaal, markten, knowhow en juridische kennis.
De evaluatie van de strategie Good Food 2016 – 2020 wijst op tastbare vooruitgang, maar ook op verbeterpunten en kansen voor de toekomst.
De ontwikkeling van de strategie Good Food 2 is aan de gang, en die zal worden verankerd in een systemische, territoriale, grootstedelijke, sociale, veerkrachtige en overkoepelende visie. De voorkeur zal gaan naar pragmatische acties. De strategie blijft samen met alle terreinactoren opgebouwd worden via werkgroepen en de participatieve raad.